
De meeste elektrisch oplaadbare auto’s hebben een Mennekes stopcontact van het type 2.
Oudere auto’s kunnen nog zijn voorzien een Yazari stopcontact type 1.
Een stopcontact is formeel de combinatie van een contactstop (stekker) en een contactdoos.
Europees werd beslist om laadpunten en auto’s enkel nog uit te rusten met een type 2 stopcontact. De openbare laadpunten hebben dan ook vaak ook een type 2 aansluiting.
Als je al een laadstation type 1 hebt en je nieuwe auto heeft een stopcontact type 2 kan je ervoor kiezen om de stekker van type 1 te vervangen voor type 2. Het onderstaand voorbeeld is van de fabrikant Ratio.

L2 en L3 zijn niet aangesloten bij dit 230 V voorbeeld.


Thanks for sharingg
LikeLike
Briljant! Zo was het internet bedoeld, zo zou het moeten werken. Mensen die kennis hebben en deze bruikbaar beschikbaar stellen. Dank u!
Donderdag heb ik een andere PHEV gekocht, ik kwam ermee thuis en dacht m’n laadpaal aan te sluiten. HaHaHa priceless, helemaal niet nagedacht over Type-1 of Type-2 aansluiting. Op zoek gegaan naar de mogelijkheid om alleen de stekker te vervangen, aangezien er verloopkabels worden verkocht moest dit mogelijk zijn.
Met de informatie in dit artikel heb ik een type-2 stekker besteld en zojuist heb ik mijn type-1 stekker vervangen door een type-2 stekker. M’n auto is op dit moment aan het laden op een LS24 mode-3, enkele fase met type-2 stekker. Super bedankt meneer Smit!
LikeLike